ادعای عضو هیئت‌رئیسه اتحادیه مشاوران املاک درباره انجام معاملات مسکن با بیت‌کوین! پیش فروش دناپلاس ایران خودرو آغاز شد | با ۳۵۰ میلیون دناپلاس سوار شوید (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) رسیدن به حقوق و دستمزد کارگران در مجلس بسیار سخت‌تر از جلسات شورای عالی کار است  ثبات قیمت‌ها در بازار میوه و تره‌بار مشهد از ابتدای سال ۲۱ درصد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، بانوان هستند قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا در بازار امروز جمعه (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) + جدول امکان اعتراض برای دریافت سهام عدالت جاماندگان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پایان اجرای طرح فجرانه کالابرگ تا هفت روز دیگر | برنامه دولت درخصوص کالابرگ چیست؟ (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت اشتغال در صنایع غذایی بی‌نظیر است پلمب ۱۳۱ واحد صنفی در مشهد درپی قانون‌شکنى‌های متعدد لیست قیمت انواع میوه‌ در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | کاهش قیمت میوه محسوس‌تر می‌شود کشف کارگاه تولید آبلیمو و آبغوره تقلبی در محدوده بلوار شهید طرحچی مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تعطیلی طلافروشی‌های مشهد در ۱۵ اردیبهشت قطعی گاز و برق معضل کارخانه‌های سیمان خراسان رضوی یک پیش بینی مهم از آینده طلا اجاره‌نشینی با ماهانه بیش از ۱۰ میلیون در منطقه رضاشهر مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) چند درصد چک‌ها در اسفند سال گذشته برگشت خورد؟ وزیر نیرو خبر داد: مهم‌ترین دلیل ناترازی انرژی برق در کشور بی توجهی به اقتصاد انرژی است نکات کلیدی در انتخاب صندوق‌های طلا قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز بازگشت زائران عمره به کشور وام مسکن ۲ میلیاردی با اقساط نجومی | وام مسکن، مُسکن هم نیست، چه برسد به درمان! ال ۹۰ ایرانی رونمایی شد + عکس و مشخصات کامل مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه کسانی می‌شود و چه مقدار است؟ + اینفوگرافی
سرخط خبرها

نگاهی به چرایی افزایش هزینه‌های درس‌خواندن در مقایسه  با پارسال

  • کد خبر: ۸۵۹۶۱
  • ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲
نگاهی به چرایی افزایش هزینه‌های درس‌خواندن در مقایسه  با پارسال
طبق بررسی ها، حداقل هزینه ماهانه هر خانواده با یک فرزند مقطع ابتدایی در مدارس غیردولتی، در سال تحصیلی ۱۴۰۰ بیشتر از ۶۶۰ هزار تومان است.

ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛انه در ۲۶/۷ درصد؛ این نرخ تورم نقطه به نقطه مهرماه در حوزه آموزش است. یعنی شما هرقدر سال گذشته برای تعدادی از خدمات آموزشی هزینه کرده اید، حالا باید حدود ۳۰درصد بیشتر پرداخت کنید و نکته جالب اینجاست که این معیار با وجود کاهش نرخ تورم نقطه‌ای ماه مهر نسبت به شهریور ۱۳/۶ درصد افزایش داشته است که به معنی افزایش هزینه آموزش با آغاز سال تحصیلی جدید است.

حوزه خدمات آموزشی بسیار گسترده است و ما در اینجا می‌خواهیم برآوردی از میانگین هزینه دانش آموزان مشهدی و تفاوت آن نسبت به سال قبل داشته باشیم. به گفته خانواده ها، هزینه شهریه و لوازم تحریر در مشهد نسبت به سال قبل دوبرابر شده است و طبق بررسی ها، حداقل هزینه ماهانه هر خانواده با یک فرزند مقطع ابتدایی در مدارس غیردولتی، در سال تحصیلی ۱۴۰۰ بیشتر از ۶۶۰ هزار تومان است.

بالا و پایین هزینه آموزش

بررسی‌های شهرآرانیوز نشان می‌دهد که رقم‌های اعلام شده از سوی خانواده‌ها درباره افزایش هزینه تحصیل بیشتر از ارقام رسمی است.
همان طور که می‌دانید، هزینه ثبت نام در مدارس دولتی اگر طبق قانون پیش بروند و تخلفی صورت نگیرد، رایگان است. اما آن طور که کارشناس مسئول مدارس غیردولتی اداره کل آموزش وپرورش خراسان رضوی می‌گوید، احتمال حضوری شدن مدارس در سال جاری باعث شد که تقاضا برای ثبت نام در مدارس غیرانتفاعی افزایش پیدا کند.

حسن امیری می‌افزاید: مقطع تحصیلی، امکانات، خدمات متفرقه و مکان مدرسه بر مبلغ شهریه تأثیرگذار است. اکنون باتوجه به تورم، اجازه افزایش ۳۰ درصدی شهریه این مدارس در مشهد صادر شده است.

سوال ما درباره میانگین حداقلی و حداکثری شهریه در مشهد بی پاسخ ماند که او علت آن را تعیین تکلیف نشدن نهایی هزینه و شهریه این مدارس بیان کرد. اما براساس پرس وجو‌ها و بررسی‌های میدانی ما، به طور میانگین حداقل شهریه مقطع ابتدایی در مشهد ۵ میلیون تومان، مقطع متوسطه اول ۷ میلیون تومان و متوسطه دوم ۹ میلیون تومان است که البته باتوجه به امکانات، برخورداری منطقه و... مبالغی بیشتر از ۱۷ میلیون تومان هم دریافت می‌شود.

حالا باید به این مبلغ، هزینه لباس فرم و لوازم تحریر را هم اضافه کنیم. از کیف و کتاب و دفتر بگیرید تا مداد، خودکار، مدادپاک کن و تراش و... فهرست بلندبالایی است که اگر فرزند مدرسه‌ای داشته باشید، بیشتر مدارس در همان روز ثبت نام، آن را به دست شما می‌دهند و معمولا تا پایان سال مجبور به خرید دوباره نیز خواهید شد. به گفته مسئولان، قیمت لوازم تحریر در مشهد امسال ۶۰ درصد افزایش داشته است.

البته بازه قیمتی این لوازم بسیار متفاوت است و برای هر مقطع، لوازم مختلفی نیاز است، اما با بررسی فهرست‌های ارائه شده توسط مدارس و گفتگو با خانواده ها، با یک حساب وکتاب سرانگشتی می‌توانیم به شما بگوییم که به طور میانگین تعدادی از لوازم تحریر با کیفیت مناسب برای مقاطع تحصیلی مختلف، بین ۸۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آب می‌خورد که البته سبد خرید لوازم تحریر نیز اگر بخواهید از مارک‌ها و وسایل خاص استفاده کنید، بسیار بیشتر از این‌ها خواهد بود. برای پول لباس هم مدرسه‌ها قیمت‌های مختلفی را بیان کرده اند که از ۱۵۰ هزار تومان تا ۵۰۰ هزار تومان متغیر است.

گرانی آموزش به روایت خانواده‌ها

برای بررسی بیشتر موضوع به سراغ خانواده‌های مشهدی رفتیم تا درباره هزینه تحصیل فرزندانشان در مقاطع مختلف سوال کنیم. خانم رضایی دو فرزند دارد. شهریه پسرش در کلاس دوازدهم در خیابان رضا ۱۲ میلیون تومان البته علی الحساب و شهریه فرزند دخترش در مقطع پنجم ابتدایی در خیابان شهیدصادقی، ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

او با تاکید بر اینکه، چون حضوری بودن در مدارس قطعی نشده است هنوز کیف و لباس فرم را نخریده است، می‌گوید: هزینه لوازم تحریر پسرم فعلا ۵۰۰ هزار تومان و هزینه نوشت افزار دخترم ۸۰۰ هزار تومان تمام شده است. مجموع هزینه‌ها نسبت به سال قبل تقریبا ۱/۵ تا ۲ برابر بیشتر است.

شهریه فرزند آقای فرسنگی در مقطع پنجم ابتدایی در خیابان اسفندیانی، ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و هزینه لوازم تحریر او نیز حدود ۶۵۰ هزار تومان تمام شده است. او نیز تغییر هزینه‌ها در این حوزه را حدود دوبرابر می‌داند. فرزند آقای موسوی کلاس دوم است. او هزینه ثبت نام فرزندش در مدرسه را ۶ میلیون تومان و هزینه لباس فرم به اضافه لوازم تحریر او را ۷۰۰ هزار تومان اعلام می‌کند.

وی نیز می‌گوید: هزینه‌ها ۱۰۰ درصد افزایش یافته است. خانم جاودان نیز درباره هزینه تحصیل فرزندش می‌گوید: فرزندم کلاس هشتم است و در مدرسه‌ای غیرانتفاعی در خیابان هاشمیه او را ثبت نام کردیم که شهریه آن ۱۱ میلیون تومان آب خورده است. فعلا به دلیل غیرحضوری بودن مدارس، تعداد کمی لوازم تحریر خریده ایم که ۴۰۰ هزار تومان شد، اما در صورت باز شدن مدارس، هزینه کیف، لباس ورزشی، فرم و... نیز به آن اضافه خواهد شد.

هزینه ماهانه تحصیل چند؟

ما در این گزارش، کلاس‌ها و کتاب‌های کمک آموزشی را فاکتور گرفتیم. بماند که در صورت برگزاری مجازی کلاس‌ها هزینه خرید گوشی تلفن همراه، اینترنت و... نیز به این سبد اضافه می‌شود. حالا حتی اگر از مدارس دولتی استفاده کنید و آن مدرسه هیچ وجهی را با عناوین مختلف از شما دریافت نکند، بازهم باید بیش از یک میلیون تومان برای لوازم تحریر، لباس، کتاب و... پرداخت کنید.

اما درصورت انتخاب مدارس غیردولتی به طور میانگین هزینه تحصیل یک فرزند خانواده در مقاطع مختلف به ترتیب حدود ۶، ۸ و ۱۰ میلیون تومان خواهد بود. این یعنی هزینه ماهانه این خانواده تک فرزند در ۹ ماه تحصیلی به ترتیب مقطع، ۶۶۰ هزار تومان، ۸۸۰ هزار تومان و یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان
خواهد بود. بررسی شهرآرانیوز نشان می‌دهد هزینه‌های یادشده در سال گذشته به ترتیب ۳۳۰ هزار، ۴۵۰ هزار و ۵۸۰ هزارتومان بوده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->